• ROK 2016

• 06.04.2021 08:40
      • Wydarzenia roku 2016
      • Jubileusz 5-lecia chóru
        ,,Śpiew jest głosem Kościoła, niezbędną częścią jego uroczystości, czyni piękną nawet pustynię, daje zajęcie Aniołom, jest duchową ozdobą niebiańskiej republiki’’. – Św. Bazyli Wielki.

W niedzielę 11 grudnia br., chór "Concordi laetitia'', świętował 5 rocznicę swojego powstania. Z tej okazji o godz. 18 została odprawiona uroczysta Msza św. W intencji chóru modlił się Ks. Hubert Smołkowicz – pierwszy opiekun chóru, a kazanie wygłosił Ks. Proboszcz Antoni Badura. Nabożeństwo wzbogaciły utwory zaśpiewane przez jubilatów pod dyrekcją Dariusza Izbana - dyrygenta chóru. W uroczystym spotkaniu uczestniczyli członkowie chóru wraz z rodzinami. Obecny był również Ks. Andrzej Pawłowski.

Obecnie dyrygentem chóru jest Dariusz Izban, natomiast opiekę duchową nad chórem sprawuje Ks. Antoni Badura. Chór skupia wokół siebie 21 pań, dla których śpiew na chwałę Boga jest pasją, radością oraz sposobem aktywnego zaangażowania się w życie Kościoła i wspólnoty parafialnej. Chórzyści tworzą wspaniałą, rozśpiewaną wspólnotę, w której zawsze panuje miła, przyjacielska atmosfera. Chór nie tylko ubogaca swym śpiewem nabożeństwa w naszej parafii, ale poprzez występy gościnne reprezentuje ją również na zewnątrz.

Z okazji 5-lecia istnienia chóru „Concordi laetitia”, składamy wyrazy uznania za wspaniałą pracę pod profesjonalnym kierunkiem artystycznym. Wszystkim członkom chóru życzymy dużo zdrowia, niesłabnącego zapału do muzykowania i wielu sukcesów.

Wizyta św. Mikołaja

Zgodnie z tradycją 6 grudnia w naszej parafii gościliśmy św. Mikołaja. Dzień rozpoczął bardzo pracowicie i już na Mszy św. roratniej powitał dzieci i obdarował mikołajkowymi paczkami. W południe Mikołaj odwiedził chore dzieci w 107 Szpitalu Wojskowym. Był na wszystkich oddziałach, aby odszukać dzieci i obdarować je prezentami. Były rozmowy, zdjęcia na kolanach Mikołaja oraz radość dzieci i ich rodziców z wizyty takiego gościa. Mikołajkowe paczki czekały na dzieci po wieczornej Mszy Odpustowej.  W późnych godzinach wieczornych św. Mikołaj przybył do kapłanów, gości odpustu parafialnego, aby złożyć im życzenia i wręczyć niespodzianki. O dzieciach z filialnej parafii w Kłębowcu też pamiętał, odwiedzając je w niedzielę 11 grudnia po Mszy św.

Paczki mikołajkowe powędrowały również do dzieci Szkoły Podstawowej nr 1 ze świetlicy popołudniowej.

Akcję ze św. Mikołajem przygotowało Stowarzyszenie Rodzin Katolickich.

Plejada świętych

Listopad wielu ludziom, zwłaszcza w Polsce, kojarzy się z Uroczystością Wszystkich Świętych i uwagą poświęconą tym, którzy przed nami odeszli do wieczności. Uroczystość Wszystkich Świętych to dzień, kiedy Kościół oddaje cześć wszystkim, którzy już weszli do chwały niebieskiej, a wiernym pielgrzymującym na ziemi wskazuje drogę, która ich starszych braci zaprowadziła do świętości.

Należy pamiętać, że chrześcijańskie święta należy świętować po chrześcijańsku. Tu chodzi przede wszystkim o zaakcentowanie naszej tradycji, która związana jest z czcią dla świętych 1 listopada. Dlatego też Ksiądz Proboszcz Antoni wyszedł z inicjatywą ogłoszenia konkursu pod nazwą „Plejada Świętych”. Ta Plejada Świętych Kościoła jest tak wielka, że warto ja promować, by młodzi ludzie chcieli tych świętych naśladować. Żeby w ich życiu zaistniała moda na świętość. Zamiast straszyć podczas halloween, można budować coś dobrego i pozytywnego, co pomaga człowiekowi być lepszym. Brawo dla odważnych, którzy w tym roku zaprezentowali swoich Świętych: św. Agata (Agata Ślipek), św. Faustyna Kowalska (Maja Brożek) oraz św. Dawid (Dawid Praźmo).

Relacja z jednodniowej pielgrzymki do Sanktuarium

Miłosierdzia Bożego w Myśliborzu

W sobotę 20 sierpnia 45-osobowa grupa parafian odbyła jednodniową pielgrzymkę do Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Myśliborzu. Pielgrzymce przewodniczył ks. Proboszcz Antoni Badura, który w Sanktuarium przeprowadził pielgrzymów przez Bramę Miłosierdzia i odprawił w ich intencji Mszę św. Po Sanktuarium oprowadzał i życzliwie gościł wałczan ks. Kustosz Janusz Zachęcki. Siostra ze Zgromadzenia Sióstr Jezusa Miłosiernego opowiedziała historię powstania kościoła i klasztoru. Modliliśmy się przed relikwiami bł.ks. Michała Sopoćki i św. Siostry Faustyny. Zwiedziliśmy też Myśliborską Kolegiatę, w której przed laty przez rok pracował ks. Prałat Romuald.

Z pięknego Myśliborza udaliśmy się do Brzeska, małej wsi koło Pyrzyc, w której znajduje się Sanktuarium Matki  Bożej Brzeskiej. Wieś Brzesko jak i Sanktuarium ma bogatą historię, która sięga przełomu XII-XIII wieku, a obiektem kultu jest gotycka drewniana rzezba Madonny z Dzieciątkiem z pocz. XV wieku o wysokości 148 cm.

Madonna z Dzieciątkiem stanowi centrum pięknego ołtarza. Jest to renesansowy tryptyk szafkowy z figurami gotyckimi. Podziwialiśmy zabytkową ambonę z 1612 r. oraz unikatowe drewniane pseudosklepienie z 1697 r. z polskim napisem „ Przez Maryję doJezusa”.

Kolejnym odwiedzanym miejscem był ogród dendrologiczny w Przelewicach.

Dziękując Bogu za poznane miejsca, ładną pogodę i ludzi, którzy zechcieli razem pielgrzymować pełni wrażeń i przeżyć duchowych powróciliśmy do Wałcza.

Pielgrzymkę przygotowało Stowarzyszenie Rodzin Katolickich.

Światowe Dni Młodzieży

Kraków 2016

Światowe Dni Młodzieży były pięknym świętem chrześcijaństwa, Polski i wolności. To były największe w świecie rekolekcje. Z naszej parafii wyjechało do Krakowa 21 osób. Przed wyjazdem grupę pobłogosławił ks. Proboszcz Antoni Badura. W skład wałeckiej ekipy wchodził kleryk Piotr Towarnicki oraz osoby zaangażowane w KSM czy Oazę oraz uczniowie wałeckich szkół ponadgimnazjalnych. ŚDM to było nie tylko spotkania z Papieżem. To również wspólne wielokulturowe poznawanie siebie nawzajem, a także dziesiątki imprez artystycznych, katechez, spotkań. Kilkadziesiąt scen rozstawionych w różnych punktach Krakowa, koncerty które się odbywały praktycznie non stop. To było ciągłe święto, radość, poznawanie wiary i dzielenie się nią a do tego Papież Franciszek, który zachęcał do tego, żeby robić raban, hałas, nieść radość. Młodzi pielgrzymi z naszej parafii zapewniają, że zrobią wszystko by pojechać na kolejne dni młodzieży w Panamie w 2019.

RELACJA z PIELGRZYMKI

MDJUGORIE + CHORWACJA

22 czerwca w późnych godzinach nocnych powróciła grupa pielgrzymów z dziesięciodniowego wyjazdu pielgrzymkowo- wypoczynkowego. Pielgrzymce przewodniczył ks. Proboszcz Antoni Badura.

Szlak pielgrzymi rozpoczynał się w Wałczu i dalej przez Wrocław, Czechy, Węgry do Budapesztu. Następnie przejazd przez Bośnię, Hercegowine do Medjugorie, Mostar, Dubrownik, Split,Trogier, teren Plitwickiego Parku Narodowego, Zagrzeb, Sanktuarium w Marija Bistrica- Chorwacja, Czech – Brno i powrót do Wałcza ( na trasie jeszcze Msza Św. w sanktuarium Matki Bożej Strażniczki Wiary Świętej w Brdzie).

Niezapomniane przeżycia pozostaną po pobycie w Medjugorie; wejście na Górę Objawień – Podbrdo z modlitwą różańcową i następnego dnia Droga Krzyżowa na górę Kriżewac.

Odwiedziliśmy również największe sanktuarium maryjne Chorwacji w małej miejscowości Marija Bistrica, oddalonej 40 km od Zagrzebia.

Uroki Chorwacji podziwialiśmy w czasie zwiedzania jednych z piękniejszych miast świata, takich jak Dubrownik, Split, Trogir, zapoznając się z ich historią. Niezwykłe wrażenia doznań zmysłowych i duchowych mogliśmy przeżyć w czasie spaceru po cudzie natury wpisanym na Listę Dziedzictwa UNESCO. – Jeziora Plitwickie urzekają niezwykłą scenerią 16 tarasowo ułożonych jezior połączonych ze sobą 92 wodospadami. Miejsce niezwykłe ukazujące wielkość i piękno natury stworzonej przez Boga.

Czas spędzony nad morzem: plażowanie, spacery i kąpiel zregenerował siły fizyczne i pozwolił na śródziemnomorską opaleniznę ciała. Luksusowe hotele i pensjonaty były uzupełnieniem komfortu do wygodnego odpoczynku. Szczęśliwi, pełni wrażeń i przeżyć powróciliśmy do rodzinnych domów.

Dziękujemy Bogu i ludziom za ten czas, w którym mogliśmy odpocząć i wzbogacić się intelektualnie, ale przede wszystkim za wzmocnienie swojej wiary, za „dotyk’’ Pana Boga i Jego Najświętszej Matki.

Gorące podziękowania składamy ks. Antoniemu za to, że był i jest wśród nas, za każdą Eucharystię i Jego kapłańską służbę.

Dziękujemy całej ekipie biura Bydgostia za przygotowanie i poprowadzenie pielgrzymki, za wszystkich przewodników na trasie, za p. kierowców Tomasza i Mariana oraz za pilotkę p. Ewę.

Dziękujemy wszystkim pielgrzymom za wspólnotę rodzinną, którą stworzyliście na czas wyjazdu, może pozostanie na dłużej?

Wielkie dzięki każdemu z osobna, za wszelkie dobro, które było Waszym udziałem …

RELACJA Z PIELGRZYMKI DO WŁOCH  W ROKU MIŁOSIERDZIA

Sobota 25.06.2016 r.

Naszą pielgrzymkę rozpoczęliśmy Mszą Św. o godz. 6.00 w naszej parafii  pw. św. Mikołaja. Po jej zakończeniu około godz. 6.45 wyruszyliśmy na długo oczekiwany wyjazd do Włoch. Uczestniczyło w nim 41 osób z ks. Andrzejem Pawłowskim, z ks. Dariuszem Kozłowskim, S. Bożenką,  p. Beatą oraz pilotem z biura podróży p. Eleonorą. Nasza trasa przebiegała przez Czechy, Austrię, którą podziwialiśmy zza szyb autokaru. Widoki zapierały dech w piersiach. Zbocza górskie porośnięte lasami, malownicze, alpejskie miasteczka.

Niedziela 26.06.2016 r.

Naszą pielgrzymkę we Włoszech rozpoczęliśmy od Wenecji  położonej w północno – wschodniej części Włoch. W Bazylice św. Marka uczestniczyliśmy w niedzielnej Mszy św. o godz. 10.30 oraz mogliśmy podziwiać fenomenalne mozaiki, które zmieniły oblicze sztuki europejskiej. Podczas kilkugodzinnego zwiedzania miasta zobaczyliśmy wiele zabytków. Najważniejsze z nich to: Basilica di San Marco (bazylika św. Marka zwana „złotym kościołem”), Canale Grande (najsłynniejszy kanał w mieście), bazylika Santa Maria Gloriosa dei Frari i wiele innych równie cudownych zabytków i miejsc. Był również czas na zrobienie pamiątkowych zdjęć, zakupy oraz zjedzenie pizzy. W godzinach popołudniowych zmęczeni, ale pełni wrażeń udaliśmy się do hotelu „Sole” w miejscowości Rosolina Mare. Wielu z nas uświadczyło jeszcze słońca i wspaniałej wody nad Adriatykiem w tej pięknej wypoczynkowej krainie.

Poniedziałek 27.06.2016r.

Po wczesnym śniadaniu wyruszyliśmy w dalszą drogę do Asyżu. Zwiedzanie poprzedzone zostało filmem na dvd o życiu św. Franciszka. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Bazyliki Santa Maria degli Angeli.

O godz. 11- tej w jednej z kaplic bazyliki św. Franciszka w Asyżu została odprawiona Msza święta przez Ks. Andrzeja i Ks. Dariusza  z udziałem naszych pielgrzymów. Później zwiedzaliśmy Bazylikę św. Franciszka, Plac Miejski, Kościół św. Klary. Był też czas wolny.

O godz. 17-tej wyjechaliśmy z Asyżu kierując się do miejscowości Fiuggi,  gdzie dojechaliśmy do Hotelu delle Ortensie. Po zakwaterowaniu i obiadokolacji udaliśmy się na spoczynek.

Wtorek 28.06.2016 r.

Wczesnym rankiem po śniadaniu wyruszyliśmy na zwiedzanie Rzymu – wiecznego miasta, do którego prowadzą wszystkie drogi.  Po mieście poruszaliśmy się głównie autokarem i pieszo. Z bijącym sercem stanęliśmy na placu przed Bazyliką św. Piotra, która uznawana jest największym kościołem na świecie.  W tym właśnie miejscu bije serce chrześcijaństwa. Jest miejscem spoczynku papieży, z pierwszym ojcem kościoła – św. Piotrem i naszym  świętym Janem Pawłem II. Tu też znajdują się najdoskonalsze dzieła sztuki, którymi artyści przez wieki sławili Boga. Po przekroczeniu progu Bazyliki nasuwa się myśl, że jej wnętrze projektowali natchnieni artyści. Wystarczy spojrzeć na baldachim podtrzymywany przez kręcone kolumny, posągi świętych oraz „Pietę” dłuta Michała Anioła.  Plac i Bazylika św. Piotra przytłaczały swoją wielkością. Jednak najbardziej utkwi w pamięci odwiedzenie grobu Świętego Jana Pawła II. Było wzruszenie, były łzy i była skryta radość z powodu znalezienia się w tym miejscu. Dalej odwiedzamy Bazylikę św. Jana na Lateranie, Święte Schody, Bazylikę Santa Maria Maggiore. Później jedziemy do Bazyliki św. Pawła za Murami gdzie nasi kapłani w kaplicy św. Szczepana sprawują dla nas Eucharystię. Po modlitwie wróciliśmy do Fiuggi na obiadokolację i udaliśmy się na spoczynek, bo następny dzień zapowiadał się równie gorąco i ciekawie. To był najbardziej wspaniały, a zarazem wyczerpujący dzień w ciągu tej wycieczki.

Środa 29.06.2016 r.

Kolejny dzień w Rzymie rozpoczęliśmy od Mszy św. w Sanktuarium Matki Bożej Nieustającej Pomocy, którym opiekują się Ojcowie Redemptoryści.  Po nabożeństwie udaliśmy się na dalsze zwiedzanie Rzymu. Aby zwiedzić to miasto potrzebowalibyśmy wielu dni. Przewodniczka mieszkająca w Rzymie – pani Małgosia - oprowadzała nas i pokazywała w bardzo wielkim skrócie, ale jakże sympatycznie i ciekawie to, co pozostało z czasów starożytnych. Między innymi podziwialiśmy: Koloseum, Forum Romanum, „Ołtarz Ojczyzny”, Kapitol.  W dalszej części mogliśmy zobaczyć  Schody Hiszpańskie, Fontannę di Trevi,  do której wrzucaliśmy prawą ręką przez lewe ramię pieniążek, aby jeszcze raz odwiedzić Rzym.  Około godz.  15-tej pożegnaliśmy Wieczne Miasto i udaliśmy się w drogę powrotną do Polski.

Czwartek 30.06.2016 r.

To dzień powrotu do domu. Po drodze modlimy się, śpiewamy, wesoło rozmawiamy, oglądamy ciekawe filmy. Pani pilot opowiada nam jeszcze o miejscach, przez które przejeżdżamy m. in. o Wzgórzu Kahlenberg niedaleko Wiednia, związanym z naszym królem Janem III Sobieskim i „odsieczą” wiedeńską.

I tak dobiega kres naszej pielgrzymki gdy o godzinie ok. 20:30 autokar zatrzymuje się przed naszym parafialnym kościołem. Jesteśmy na czas (zdążyliśmy na mecz Polska – Portugalia). Teraz już wracamy do naszych domów, naszych bliskich i codziennych spraw. Dobrze, że Bóg czuwa i wróciliśmy bezpiecznie, ale jakże miło było się oderwać i wspólnie przeżyć ten czas.

Bogu niech będą dzięki za ten wspaniały dar!

Koszalin, 7.05.2016

Drodzy Diecezjanie

Dnia 7. maja 2016 roku Arcybiskup Celestino Migliore, Nuncjusz Apostolski w Polsce, przekazał naszej diecezji następujący komunikat:

„Ojciec Święty Franciszek mianował księdza prałata Krzysztofa Włodarczyka, dyrektora wydziału duszpasterskiego kurii koszalińsko-kołobrzeskiej, biskupem pomocniczym tejże diecezji, przydzielając mu stolicę tytularną Surista”.

Decyzję Ojca Świętego przyjmujemy z wielką radością. Wdzięczność nasza jest szczególna, ponieważ diecezja, tak rozległa terytorialnie, otrzymuje nowego biskupa pomocniczego, który jest człowiekiem tej ziemi i naszej diecezjalnej wspólnoty. Biskup Nominat Krzysztof ma wielkie doświadczenie duszpasterskie, a przez ostatnie lata, będąc dyrektorem wydziału duszpasterskiego, współtworzył wszystkie programy duszpasterskie naszej diecezji.

Ta nominacja jest również wyrazem szacunku dla całych pokoleń kapłanów naszej diecezji i ważnym znakiem uznania dla nas wszystkich, jako wspólnoty koszalińsko-kołobrzeskiego Kościoła.

Święcenia biskupie odbędą się 11. 06. 2016 r. w Kołobrzegu, w dniu dziękczynienia naszej diecezji za dar wiary i łaskę chrztu św.

Siostry i Bracia, prośmy razem w modlitwie, by Bóg obficie udzielał Biskupowi Nominatowi Krzysztofowi darów Ducha Świętego i błogosławił Jego posłudze. Powierzamy Jego życie i nowe ewangelizacyjne zadania opiece naszej Pani Skrzatuskiej oraz patronom diecezji: św. Wojciechowi i św. Maksymilianowi.

Wam wszystkim, Siostry i Bracia, niech Bóg błogosławi!

+ Edward Dajczak

Biskup Koszalińsko-Kołobrzeski

• Wróć do listy artykułów